KRAFT Helse          Din idrettskonsulent

Mentor- Rådgiver - Coach

Fysisk helse- og livsstilsveiledning:

  • Råd om generell livsstilsendring for å fremme helse og trivsel.
  • Tilpasset treningsprogram basert på individuelle behov.
  • Motorisk trening


Skole- og barnehageprogrammer:

  • Motorisk trening 
  • Samarbeid med skoler og barnehager for å implementere fysiske aktivitetsprogrammer.
  • Gi opplæring og støtte til lærere og ansatte for å integrere fysisk aktivitet i undervisningen, også kalt Fysisk Aktiv Læring


Arbeidshelse:

  • Rådgiver for ledere og ansatte med mål om å etablere tiltak som reduserer sykefravær og øker arbeidsglede.


Idrettsveiledning og opplæring:

  • Rådgiver for idrettslag og kommuner.  
  • Trenerutvikler
  • Teknikktrener langrenn
  • Mentaltrener 


Foredrag og workshops:

  • Foredrag og workshops om fysisk aktivitet, helsegevinster og forebygging av livsstilssykdommer. Les mer her.


Coaching og mentoring:

  • Personlig coaching og mentoring for å hjelpe idrettsutøvere og enkeltpersoner med å nå sine spesifikke idrett-, helse- og treningsmål. Les mer om samtale her


Filosofi

Min grunnfilosofi er at all fysisk aktivitet har effekt. Med gode mentale vaner vil utvikling være mulig. Hele mennesket settes i sentrum da utvikling hver enkelt faktor avhenger av utvikling av andre faktorer.

​Derfor stimulerer jeg til mental robusthet i lag med korte og lange økter, gå rolige turer, det å gå trapper i stedet for å ta heisen eller det å gå av bussen en holdeplass eller to tidligere. ​

Jeg bygger treningen på seriøs forskning og lang erfaring som tilsier at det aller meste av aktiviteten bør foregå på forholdsvis lav puls, det som av Olympiatoppen omtales som sone 1 eller 2. For den som trimmer mye, bør anslagsvis 70-80 prosent av aktiviteten være i den kategorien. Den mentale treningen bygger jeg på Utviklingshjulet utviklet av Olympiatoppen Innlandet.

​Intervallene kan være å øke farten i motbakkene når du er ute og går, eller det kan være drag i to-tre eller flere minutter, med gode pauser innimellom for den som vil systematisere dem.

​Styrketrening er alltid viktig og legges til i all trening. Denne kan gjennomføres med kroppen som vekt, eller ved å finne gjenstander du har i nærheten. Som oftest benyttes dynamisk utholdende styrketrening. Jo eldre du blir, jo viktigere blir det å trene maks-styrke en gang i blant, samt trene musklene i beina for å opprettholde god balanse. Det er de som skal bære deg så lenge som mulig.